Afstudeerproject
Hogeschool Utrecht
Communicatie en Multimedia Design (2017-2022)
Mijn afstudeerproject voor mijn bachelor voerde ik uit voor Alles in Beweging, een organisatie die kinderen met motorische ontwikkelingsachterstanden ondersteunt.
Alles in Beweging helpt kinderen met motorische uitdagingen door middel van Motorisch Remedial Teaching (MRT). MRT richt zich op het verbeteren van motorische vaardigheden die kinderen kunnen toepassen tijdens de reguliere gymlessen en buitenspelen. Dit bevordert actieve deelname en vergroot het zelfvertrouwen bij bewegen.
Voorheen gaf Alles in Beweging huiswerkopdrachten mee aan ouders en hun kinderen om de effecten van de therapie te versterken. Deze opdrachten waren echter vooral op de ouders gericht, waarbij de motivatie van het kind nauwelijks werd meegenomen.
Ik wilde een product ontwerpen dat zich juist richt op de intrinsieke motivatie van kinderen tussen de 6 en 9 jaar met een motorische achterstand. Zo ontstond het concept: Frankenland. Frankenland is een modulair spel dat kinderen spelenderwijs leert bewegen. Ouders en kinderen werken hierin samen om modulaire elementen te verdienen, die de motorische groei van het kind zichtbaar maken. De verhaallijnen binnen het spel zijn aanpasbaar aan verschillende leeftijden. Omdat ik me richtte op de leeftijdsgroep van 6 tot 9 jaar, visualiseerde ik het concept met een verhaallijn rond monsters.
Onderzoek
Het eindresultaat van dit project is een prachtig voorbeeld van wat er kan ontstaan
wanneer je écht samenwerkt met de doelgroep. Vanaf het begin stonden de kinderen centraal:
ik ontdekte hoe zij reageerden op de opdrachtkaartjes, ontwierp samen met hen
de visuele elementen, en liet ouders en kinderen het spel testen om waardevolle inzichten
te krijgen voor de ontwikkeling van het spel.
Door deze intensieve co-creatie is het resultaat niet alleen vóór, maar ook écht ván de kinderen.
Het sluit naadloos aan bij hun belevingswereld, omdat zij er zelf vorm aan hebben gegeven.